Info over Chili - Reisverslag uit , van Jooske Veer - WaarBenJij.nu Info over Chili - Reisverslag uit , van Jooske Veer - WaarBenJij.nu

Info over Chili

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jooske

21 September 2007 | ,

Lieve allemaal,

Afgelopen 5 dagen hadden we vrij en zijn we er op uit getrokken. Dit keer richting het noorden en de zon (Valle de Elqui)! Afgelopen maand zijn we ook weer een keer gaan skiën, hebben we een bbq met onze Chileense vrienden van de talenschool gehad, tennissen we 1 of 2 keer per week, drinken we een beetje en verder werken we natuurlijk ook nog gewoon.

Aangezien ik af en toe wat vragen over Chili krijg, hieronder wat informatie over dit bijzondere land. Tip 1: wil je niks over Chili en haar politiek weten of weet je dit allemaal al, dan kan je na tip 2 stoppen met lezen. Tip 2: wil je even jaloers gemaakt worden, kijk dan (wel) naar mijn foto’s.

Beschrijving van het land:
Chili is het langste land ter wereld: meer dan 4200 kilometer en is ongeveer 19 keer zo groot als Nederland. Het is een land om vooral heen te gaan voor de natuur. Het Andesgebergte bedekt de hele oostkant. De westkant ligt aan de Grote Oceaan. Chili ligt op het zuidelijke halfrond en het is er dus zomer, als het in Nederland winter is. In het zuiden van Chili (Patagonie) blijft het echter vrij koud. In het noorden is een woestijnklimaat, gekenmerkt door warmte en droogte.

Politiek:
(Bron: onder andere ‘Democratie en dictatuur in Latijns-Amerika; Kees Koonings & Dirk Kruijt, 1996’).
Sinds de onafhankelijkheid in 1818 tot aan de jaren zestig van de vorige eeuw waren stabiliteit en continuïteit de voornaamste kenmerken van de Chileense politiek. Deze situatie werd echter op 11 september 1973 op abrupte wijze beëindigd toen de militairen de regering van president Salvador Allende op gewelddadige wijze afzetten. De militaire staatsgreep betekende niet alleen de dramatische beëindiging van dit democratisch-socialistische experiment, maar ook het einde van een van de oudste democratieën van Latijns-Amerika. Het land werd van een van de meest gerespecteerde democratieën van Latijns-Amerika plotseling een van de meest schrikwekkende voorbeelden van staatsterrorisme en onderdrukking, gepersonifieerd in de figuur van generaal Augusto Pinochet. Pinochet wist een onbegrensde politieke macht te vergaren en heeft dit 17 jaar volgehouden. Na zijn regime werd duidelijk dat ongeveer 3000 personen het leven hebben verloren als direct gevolg van grove schendingen van de mensenrechten. Chili kwam in die periode ook in een economische crisis terecht (onder aanvoering van de zogenoemde Chicago Boys). Het militaire regime wist uiteindelijk wel weer uit deze crisis te komen. In 1989 werden er algemene verkiezingen gehouden onder druk van de oppositie. Pinochet en zijn aanhangers hadden het volste vertrouwen dat ze deze zouden winnen. Dit was niet het geval. Patricio Aylwin werd president en er kon worden begonnen aan het herstel van de democratie in Chili. Op dit moment heeft Chili een presidentiële republiek met Michelle Bachelet als president sinds 2006. Ten tijden van het Pinochet regime heeft zij gevangen gezeten.

Er zijn nog steeds protesten tegen het Pinochet-regime, maar er zijn ook aanhangers. Het onderwerp is hier bij beide groepen nog een taboe. Aanhangers vinden dat Pinochet Chili gered heeft van het communisme en het land economisch vooruit heeft geholpen. Op de vraag hoe de moorden en martelingen gerechtvaardigd kunnen worden, luidt bijvoorbeeld een antwoord dat Pinochet daar allemaal helemaal niks vanaf wist. Verder zouden wij (Europeanen) ten onrechte alle slechte verhalen over Pinochet geloven die ‘de communisten’ die Chili zijn ontvlucht in de wereld hebben geholpen. Of dat bijvoorbeeld die paar mensen die tegen Pinochet waren uit de weg moesten worden geruimd in het belang van de gehele bevolking. In Nederland gaan mensen die de wet overtreden toch ook in de gevangenis…

Een onderwerp dat zorgt voor interessante gesprekken.

Veel liefs,
Jooske

• 21 September 2007 - 06:23

Debby:

Mooie foto's weer! En natuurlijk ... bedankt voor de geschiedenis- en aardrijkskundeles. Interessannt om te lezen.

• 21 September 2007 - 06:37

Ellen:

Muhh ik wil ook! Was leuk je weer even gesproken te hebben. Fijn weekend en werkze weer volgende week. X

• 21 September 2007 - 07:47

Ome Chris:

he Jooske
    Leuke verhalen weer. Jullie boffen dat het nu voorjaar is in Chili. Het wordt hier steeds herfstiger en de blaadjes beginnen te vallen. Voor het weekend wordt een mini zomerdag voorspeld ha! Hebben jullie nog behoefte aan de heerlijke van Oordten thee?// Het lukte dus de laaste keer niet meer om die naar Schiphol te krijgen. Kan evt sturen maar dat kost ha porto! Denk dat Nathalia het heeeerlijk vindt. Ik hoor het wel. Hier verder alles ok, ben veel met Kaapstad bezig en oja, dat vind je wel leuk te horen, ik zit nu dus echt op ZA talen cursus. Ek gaan regt Afrikaans praat. Die kurses is op die Suid Afrika huis aan die Keizersgracht. Ons is met 14 studente en moet baie vinnig werk doen.
    Ok ik hoop wel vorderingen te maken.. Hoe is het met jouw les geven?
    He geniet van Chili, groeten aan de familie en natuurlijk aan mijn beste neefje! groeten Chris

• 22 September 2007 - 11:13

Car:

Jaloers is inderdaad de goede omschrijving.... Liefs en kus!

• 24 September 2007 - 13:24

Anke:

ook bij mij is de jaloesie gelukt hoor!

vooral fotos met korte broeken en leuke shirtjes worden hier in NL met grote zuchten ontvangen :-)

geniet ervan meis, kus Anke

• 29 September 2007 - 10:19

Caroline:

die pisco hebben wij ook gedronken , toch?
    grappig dat evelyn daar was, vriendin van marieke toch?
    wanneer kan ik je eens bellen?
    leuk om over de geschiedenis te lezen.
    qatar heeft pas 30 jaar geschiedenis, alles in opbouw ofwel een grote bouwkuip.

• 15 Oktober 2007 - 09:00

Andreas:

Handig dat jullie allebei een site hebben! Als Willem geen inspiratie heeft chck ik jouw site! Gaat het goed daar? Verhalen / foto's zien er weer goed uit! Ben zelf een weekje terug uit Californië, dat was echt relaxed! Heb Willem een mail gestuurd met wat foto's voor boven jullie bed! (mocht de kussensloop versleten zijn...

Doei!