Cultuurverschillen - Reisverslag uit , van Jooske Veer - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen - Reisverslag uit , van Jooske Veer - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jooske

21 Juni 2009 | ,

Lieve allemaal,

Wat spoken we hier zoal uit? Tja, we zijn eigenlijk aan het wachten op de sneeuw. Dat houdt ons erg bezig. Elke ochtend naar het raam rennen om te kijken of het geregend heeft... Smekend kijken naar de grijze wolken om vervolgens een vreugdedansje te maken bij elke inimini druppel die valt. Niet echt heel boeiend nieuws voor jullie, aangezien ik me zo kan voorstellen dat jullie juist met veel verdriet naar die druppels kijken...

Daarom dus deze keer eens wat cultuurverschillen die we hier zoal tegenkomen. Verder laten de foto’s zien wat er nog meer gebeurt in ons Chileense leven.

Ik ben een vrouw, dus daar praat je niet tegen. Als ik met Willem ergens ben en ík vraag bijvoobeeld iets, dan wordt het antwoord aan Willem gegeven. Ook al antwoord ik dan weer en Willem zegt helemaal niks, dan nog gebeurt het vaak dat iemand Willem blijft aankijken mij geen blik waardig gunt. Ik moet dan echt voor Willem springen, wil ik iets van reactie krijgen. Leidt tot vreemde situaties...

Willems Peruaanse familie op zijn verjaardag:
We hadden iedereen uitgenodigd om te komen bbq-en in het park. Zijn familie had eigenlijk iets anders staan voor die dag, dus zijn oom en 2 neefjes wilden alleen héél even langskomen om te feliciteren. Vervolgens zijn ze van 14.00 tot 18.00 uur gebleven! Waarom zo lang? Omdat je hier blijkbaar niet weg kan van een verjaardag zonder dat er is gezongen en taart is gegeten. Wel, we waren gewoon heel relaxed aan het bbq-en, drinken, kletsen, zonnen, etc. Geen seconde meer aan die hele taart gedacht. Tot ik even met de familie stond te praten en de aap uit de mouw kwam. Ze moesten eigenlijk 2 uur geleden al ergens anders zijn, maar zaten al die tijd op de taart te wachten en durfden niet weg. Arme familie!

Nog een voorbeeld met verjaardagen: als je jarig bent, ben niet jíj degene die moet trakteren op je werk. Nee... taart wordt juist voor jóu gekocht. Eigenlijk wel zo leuk, niet waar?

Het belangrijkste woord dat je moet leren als je naar Chili gaat is `permiso`. Dat betekent zoiets in de trend van `sorry`, als je jezelf wilt verontschuldigen. Gaat heel ver: als je tussen twee mensen door wilt lopen op straat of in een winkel (ook al staan ze meters uit elkaar), als je aan tafel gaat zitten, als je weer van tafel opstaat, als je iets te drinken wilt pakken, als je bijvoorbeeld een pen van iemand bureau wilt pakken, etc. etc. Dus... leer het maar vast: PERMISO!

Ander belangrijk woord dat je moet onthouden: confirmeren (bevestigen). Afspraken kunnen niet van te voren worden gemaakt. Je kan een dag van te voren iemand bellen om af te spreken om de dag erna een drankje te gaan doen, dan nog moet je die zelfde dag nog even bellen, het liefst een uur van te voren, om te bevestigen. Doe je dat niet, dan zit je daar toch echt in je piere-eentje in dat café!

Ander cliché: vooral niet zeggen wat je echt vindt, zodat het daardoor soms moeilijk te peilen is of iemand iets nou een goed idee vindt of juist helemaal niet.

In een restaurant: borden worden meteen van tafel gehaald als je klaar bent, of als de ober dénkt/vindt dat je klaar bent. Let dus op: bord vasthouden anders is het weg terwijl je net je lekkerste hapje hebt bewaard voor het eind!

Heb je een kind en geeft ie een kik? Meteen oppakken en fles of snoep erin! Even laten huilen? Nee hoor, dat kan je echt niet maken!

Hoofdpijn? Buikpijn? Verkouden? Hup, naar de dokter! Dan krijg je meteen een hele reeks medicijnen mee of je wordt eerst door de gehele medische molen gehaald (incl. bloedprikken, echo’s en noem het maar op). En geloof me... geen lichaam is perfect, dus er wordt altijd wel iets gevonden. Ga je met buikklachten? Komen ze aan met pijn in je grote teen! Geen wonder dat de hele bevolking loopt te miemelen... iedereen heeft wel een of andere kwaal!

Er wordt uitermate netjes gewacht in een rij voor de bus. Dat is bijna niet te geloven, maar... als de bus er ook daadwerkelijk aankomt, is het duwen geblazen. Vooral niet eerst de mensen eruit laten voordat je er in wilt!

Excuses voor eventuele generalisaties.

Wat zijn jullie vakantieplannen? Zit Chili daar misschien nog tussen?

Veel liefs,

Jooske

• 22 Juni 2009 - 07:21

Mees:

haha, wat een cultuurverschillen toch. Tis net of je in afrika bent. (is wel weer een stukje goedkoper om te vliegen ;-)). leuk weer al die fotoos te zien!
    dikke kus voor allebei weer he

• 22 Juni 2009 - 11:52

Chris:

He Jooske ik zei net tegen May dat 'we'geen berichten meer krijgen uit Chili! Maar alsof je dat hoorde weer een leuk verhaal.. Ja nergens is het zo al in Nederland. Wist eigl niet dat de positie vrouw daar in Chili wat ondergeschikt is.. ha. Ja lastig wel denk ik. He mooi foto's weer en ohh wat een heerlike wijngaarden en lekker bergbeklimmen. Hier in Holland zagen we in Amstelveen de kampioenswedstrijd van Floris en .. ze wonnen. {Pieter belde al met jullie om het door te geven} Geweldige sfeer daar en ik bleef er nog lang borrelen. Wil je veel groeten van mij doen aan WH? He hoop voor jullie dat de sneeuw spoedig komt en dat er weer geskied kan worden boven Santiago!
    Doe veel groeten ook aan Nathalie Portaro etc! Staan jullie ook op Facebook? De hele VO familie in Peru/ Chili etc staat er op: ik spreek Natahlie daar ook op en wisselen fotos uit.
    Ik hoor het wel- Groeten en hou je haaks!

• 22 Juni 2009 - 16:08

Frida:

Hoi Jooske,
    leuk om weer wat van je te horen. Ik ben alleen bang na het lezen van jouw stukje dat er veel véél te dikke kinderen zullen zijn. Of valt dat mee?
    liefs Frida

• 24 Juni 2009 - 14:54

Ingrid:

heel herkenbaar haha! leuk om weer eens een verhaaltje uit Chili te lezen. komen jullie ooit nog terug n Nederland (vroeg de vrouw die de laatste jaren ook meer in A.L heeft rondgehangen...:-) of bevalt het daar wel? nou de volgende x niet zo lang wachten met een update! beso uit colombia! (nog 3 weken...)

• 24 Juni 2009 - 18:06

Bobby: