Onderzoek - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jooske Veer - WaarBenJij.nu Onderzoek - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jooske Veer - WaarBenJij.nu

Onderzoek

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jooske

16 Juli 2006 | Guatemala, Antigua

Hallo,

Hoe is het in Nederland? Hier gaat alles nog steeds goed. Het einde komt er aan en dat is leuk en ook absoluut niet leuk.

Hoe gaat het met m’n onderzoek? Ik ben niet ontevreden. Ik heb nu zo’n 10 verschillende mensen gesproken en heb nog 2 weken om dit cijfer op te krikken. Ik heb het tijdens deze gesprekken vooral over hoe het basisonderwijs wordt gefinancierd. Welke organisaties zijn hierbij betrokken, wat is de rol van de private sector, de rol van de regering en hoe werken deze partijen met elkaar samen. Hierdoor gaat het uiteraard veel over de politieke situatie in Guatemala en dat is super interessant. Het is een land dat nog aan het herstellen is van een slepende burgeroorlog waardoor er weinig vertrouwen in wie dan ook is. Er is veel corruptie, al lijkt de huidige regering zich hier iets minder schuldig aan te maken. Het is een regering die er voornamelijk is voor de rijken. Nu is dit een erg kleine groep hier waardoor er veel ontevredenheid heerst. De kloof tussen arm en rijk is alleen maar aan het groeien. Het enge is dat het land eerder achteruit gaat dan vooruit en dat brengt veel geweld met zich mee. Dat het onderwijssysteem nog vele problemen kent, bevordert dit allemaal uiteraard niet. Er is heel weinig kennis en ervaring in het land. De mensen (1 procent) die naar de universiteit gaan, verlaten het land in ruil voor Europa of Amerika. Statistieken geven aan dat het helemaal niet zo slecht gaat met Guatemala en dat er best een redelijk percentage kinderen naar school gaat. Dit is zeer bedrieglijk. De meeste kinderen haken namelijk na één of twee jaar alweer af. Als je hier je lagere school hebt afgemaakt, is dat werkelijk een hele prestatie en heb je een soort van titel. Vrijwel geen (internationale) organisatie die hier samenwerkt met de regering. Het probleem is dat elke organisatie hierdoor haar eigen projecten en idealen heeft, wat een erg versnipperd geheel veroorzaakt. Belangrijk is meer coördinatie tussen de organisaties en samenwerking om tot een onderwijssysteem te komen dat structuur kent, een programma heeft en vooral toegang biedt aan alle kinderen (dus ook de meisjes van het platteland) en deze kinderen in ieder geval vasthoudt tot het einde van de basisschool. In de (verre) toekomst komt er misschien meer vertrouwen met politieke stabiliteit zodat de regering van Guatemala uiteindelijk zelf kan zorgen voor een gedegen onderwijssysteem; eventueel met financiële steun van buitenaf. Helaas ligt dit niet in de lijn der verwachting voor de nabije toekomst.

Woensdag dan eindelijk echt naar het ministerie van onderwijs om met één of andere hoge pief te praten!

Ik was uitgenodigd om gisteravond mee te gaan naar de ´Miss Antigua´ verkiezing. Vooral erg leuk dat ik de enige toerist was! Verder bleek het kledingvoorschrift formeel te zijn en liep iedereen in jurken enzo. Dat was me dus niet verteld en ik liep daar gewoon in mijn dagelijkse kloffie. Maar goed, vooral erg veel gelachen om iedereen daar en grappig om mee te maken. Verder daar ook weer iemand gesproken die iets in mijn onderzoeksrichting doet, dus zo leer ik elke dag weer meer!

Veel groetjes,

Jooske

  • 16 Juli 2006 - 18:52

    Annelies Swarts:

    Hey Jooske!

    Goed te lezen dat je het jammer vindt dat het einde al bijna in zicht is....dat betekent dat je nogmaals een onvergetelijke tijd daar hebt (gehad)! Fijn ook dat je al zoveel bijgeleerd hebt van je interviews. Jouw scriptie wordt vast en zeker zeer indrukwekkend met al die levensechte verhalen!

    Succes en plezier in je laatste 2 weken daar!

    Veel groeten

    Annelies.

  • 17 Juli 2006 - 06:14

    Ellen:

    Hoi Joos, ziet er goed uit! Wanneer kom precies terug? Geniet van je laatste weekjes en haal er nog uit wat je kan.. Liefs Ellen

  • 17 Juli 2006 - 07:43

    Martijn:

    Hey Jooske,

    Ik zie het al: jij pleit voor een poldermodel in de tropen...ik had het kunnen weten: schikken en plooien en integraliteit. Klinkt erg leuk en ben blij dat je een beetje vat denkt te krijgen op je onderzoeksprobleem. Ik ben wel benieuwd hoe ze tegen je onderzoek aankijken en of je het daar ergens kwijt kunt bij een ministerie of zo... goede reis iig als ik je niet meer schrijf

  • 17 Juli 2006 - 21:25

    Mariken:

    Hey Jooske,
    Klinkt allemaal heel interessant. Veel succes met je gesprek op het ministerie en met je andere gesprekken. Geniet ook nog even van het land he?! Vind het ook wel weer gezellig dat je bijna terugkomt, tis hier nu wel best saai thuis...
    liefs Mariken

  • 18 Juli 2006 - 09:07

    Debby:

    Erg leuk om eigenlijk al de conclusies van je onderzoek te lezen. Ik zie eigenlijk nu pas hoe interessant en bestuurskundig relevant je onderzoek is. Hier hou je naast geweldige herinneringen, ook een fantastische scriptie aan over!

  • 24 Juli 2006 - 10:59

    Tess:

    He Joos,
    Kan niet wachten tot je terug bent. Wil ik alles horen over project, familie, school, je onderzoek, antigua etc. Geef je je familie een grote 'hug' van mij en wil je ze veel groeten doen? Liefs Tess

  • 26 Juli 2006 - 07:09

    Mees:

    hee joos, klinkt weer super maar weer o zo serieus. begrijpelijk met je onderzoek. wanneer kwam je nu terug? tis hier super weer en we moeten snel strand en terrasjes doen!
    dikke kus

  • 29 Juli 2006 - 00:02

    Jan-Maarten Hoyng:

    he Jooske,

    Ik hoop dat je dit bericht op tijd krijgt? Ik ben nl met twee dispuutgenootjes in guatamala en gaan morgen naar Antiqua. Wellicht een idee om ff te meeten? laat maar ff weten, Ik ben nog steeds te bereiken op jecohoyng@hotmail.com

    groetjes Jan-Maarten

  • 29 Juli 2006 - 15:46

    Caroline:

    Jooske, leuk dat je uitlegt wat je doet. Hier in de Maldiven stop het onderwijs bij de middelbare school. Er is hier niets eens een universiteit.Misschien moet je hier ook onderzoek komen doen.Het lijkt me weer leuk je te spreken. Liefs Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Mei 2010

Vervolg hulp aan Chili

02 Mei 2010

Hulp aan Chili

02 Maart 2010

Aardbeving in Chili

30 Januari 2010

Politiek enzo

30 Juni 2009

Nieuwe baan!
Jooske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 38754

Voorgaande reizen:

12 Maart 2007 - 13 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: