Hulp aan Chili - Reisverslag uit , van Jooske Veer - WaarBenJij.nu Hulp aan Chili - Reisverslag uit , van Jooske Veer - WaarBenJij.nu

Hulp aan Chili

Door: Jooske van 't Veer

Blijf op de hoogte en volg Jooske

02 Mei 2010 | ,

Lieve familie en vrienden,

Allereerst bedankt voor al jullie lieve mails en telefoontjes de afgelopen tijd. Het is een rare tijd hier. Aan de ene kant gaat het leven gewoon door en lijkt het op momenten alsof er niks is gebeurd. Aan de andere kant doen de naschokken, welke tot op de dag van vandaag doorgaan, ons elke keer weer opschrikken.

De aardbeving van afgelopen 27 februari had een kracht van 8,8 op de schaal van Richter en is daarmee 1 van de 5 zwaarste ooit gemeten ter wereld. Er zijn bijna 500 mensen om het leven gekomen, 500.000 huizen zwaar beschadigd en de economie op korte en lange termijn is zwaar aangetast. Er wordt dan ook hard gewerkt om het land opnieuw op te bouwen. De aankomende winter maakt het van levensbelang dat er snel meer voorzieningen komen om deze koude periode door te komen.

Nu Willems enkel goed geneest, willen we dan ook concreet onze handen uit de mouwen steken. Hiervoor gaan we aankomend weekend met vrienden richting Pichilemu (5 uur ten zuiden van Santiago, aan de kust). Zij verbleven daar op het moment van de aardbeving en hebben met eigen ogen gezien wat de aardbeving en dan vooral de tsunami voor schade heeft aangericht. We hebben contact met een project waar we in geloven. Het is heel simpel en doelgericht. We willen vissersboten aanschaffen zodat de plaatselijke vissers die hun boten zijn kwijtgeraakt, weer aan het werk kunnen. Zo blijven ze niet afhankelijk van hulp, maar kunnen weer zelf hun brood verdienen om hun gezinnen te onderhouden en op deze manier kan langzaam aan de lokale economie op gang komen.

Hoewel we alle vertrouwen in het idee van het project hebben, moeten we er rekening mee houden dat we in Chili wonen. Niet alle projecten waar we van horen, lopen even efficiënt. Vandaar dat we zelf naar Pichilemu zullen reizen om met eigen ogen te zien hoe en waar we het beste kunnen helpen. Mocht dit project ons onverhoopt niet bevallen, dan zullen we ter plaatse bekijken waar we onze steun het beste kunnen inzetten.

Ik vraag hiervoor graag jullie hulp. Mocht je interesse hebben om de vissers te helpen of eventueel een ander project, laat het mij dan weten ajb. Dit bericht mag natuurlijk doorgestuurd worden!

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van alle vorderingen.

Bij voorbaat dank en veel liefs,

Jooske